Obserwatorzy

Szukaj na tym blogu

piątek, 25 stycznia 2013

Wiesiołek

Roślina stara jak świat, często rosnąca dziko i wydawałoby się, że bardzo popularna a jednak wiele razy słyszałam pytanie "co to za kwiatki?" Mowa oczywiście o wiesiołku. Podobno w Polsce występuje około 30 gatunków wiesiołka o kwiatach najczęściej żółtych, rzadziej białych, purpurowych lub różowych. Jak dotąd mam u siebie tylko dwa gatunki o żółtych kwiatach.
Pierwszy z nich to wiesiołek missuryjski.
Jest to odmiana płożąca. Pokładające się pędy o czerwonawym zabarwieniu osiągają nawet do 60 cm długości. Z kącików długich i lancetowatych liści wyrastają na długich szypułkach nieproporcjonalnie duże cytrynowo-żółte kwiaty. Kwiaty otwierają się późnym popołudniem (zapylane są przez nocne motyle) i więdną już około 10 rano. Roślina wytwarza mnóstwo kwiatów jednocześnie i przez cały okres kwitnienia (od czerwca do września) jest piękną dekoracją na rabacie.
Drugą odmianą jest wiesiołek czworokątny - bylina o wzniosłym pokroju osiągająca wysokość 30-50 cm.
Ta odmiana ma liście gładkie, zebrane w rozety i przebarwiające się jesienią na czerwono. Kwiaty dość duże, złoto-żółte, tworzące gęste i wierzchołkowate kwiatostany. Lubi słońce, kwitnie od czerwca do sierpnia.
Ostatnio zupełnie przypadkiem przeczytałam o tym jaką cudowną moc ma ta roślina. Podobno dawniej roztarte liście wiesiołka przykładano do ran co znacznie przyspieszało gojenie. Natomiast otrzymany z nasion wiesiołka olej jest cudownym panaceum na wiele dolegliwości.

16 komentarzy:

  1. wiesiołek, tak to roślina stara jak świat, u Ciebie pięknie się prezentuje na rabatce:) Ja mam takiego dzikiego, który sam się rozsiewa:)Lubię takie rośliny co same pracują na ładny widok ogrodu:)))pozdrawiam cieplutko

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. U mnie też wędruje, chociaż tylko ten wysoki. Ale to mi nie przeszkadza. Buziaczki.

      Usuń
  2. Kiedyś miałam go w ogrodzie, teraz nie, kto wie, może jeszcze do niego wrócę bo ma piękny kolor.
    Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, ten jaskrawy kolor bardzo rozjaśnia rabaty, szczególnie w pochmurne dni i kwitnie dość długo. Dziękuję za odwiedziny.

      Usuń
  3. Śliczne kwiatki, szkoda, że u mnie jest tak mało słońca w ogrodzie :) Pewnie kiepsko by kwitł. ale u Ciebie wygląda przepięknie!!! Pozdrawiam serdecznie. Andrzej.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Każdy ogród jest inny. Ja np. uwielbiam begonie a one nie lubią pełnego słońca i mogę je trzymać tylko przed domem od północnej strony. Może Ty spróbujesz? Pozdrawiam Andrzejku.

      Usuń
  4. Wiesiołki pięknie wyglądają na Twojej rabacie.
    Lubię je, wprowadzają dużo słońca i radości w ogrodzie.
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak droga Łucjo, ten kolor żółty jest bardzo radosny. Dziękuję ślicznie za odwiedziny.

      Usuń
  5. Uwielbiam takie słoneczne kwiaty. Ja mam jednego, który się wysiał od sąsiadki ogrodowej. Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wiesiołki szybko się rozrastają to pewnie niedługo będzie cała kępka. Pozdrawiam serdecznie.

      Usuń
  6. Trzeba się rozejrzeć-też lubię takie słoneczka.One wieczorem wygladają jakby oddawały światło.
    Pozdrawiam niestety nie słonecznie:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To prawda, szczególnie wiesiołek missuryjski wygląda wieczorem jakby fluoryzował. Ja też pozdrawiam niesłonecznie, dziś u nas bardzo ponuro.

      Usuń
  7. No to trafiłaś w mój gust. Uwielbiam wiesiołki są takie delikatne zwiewne i mają piękny kolor. Bardzo je lubię podziwiać w czasie kwitnienia. Super roślinka!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się Krzysiu, że trafiłam w Twój gust. To naprawdę urocza roślinka. A wieczorem gdy otwiera swoje kwiaty to trudno oczy oderwać. Dziękuję za odwiedziny.

      Usuń
  8. Dzikie wiesiołki otwierają swoje kwiaty pod wieczór i robią to w niezwykły sposób. Kiedy kwiat jest jeszcze zamknięty w pąku, wystarczy go lekko dotknąć a wtedy otwiera się błyskawicznie, dosłownie w 1-2 sekundy! A kiedy zerwie się taki kwiat i zasuszy miedzy kartkami papieru płatki są tak cienkie, że przezroczyste. Wiesiołki kryją wiele zagadek, warto się im uważnie przyglądać :) Serdeczne pozdrowienia!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję Łukaszu. Wiem, że otwierają się wieczorem ale nigdy nie próbowałam dotykać pąków. To bardzo ciekawe. Nigdy też nie suszyłam kwiatów wiesiołka. W tym sezonie na pewno spróbuję. Pozdrawiam.

      Usuń