Obserwatorzy

Szukaj na tym blogu

piątek, 3 stycznia 2014

Afrykańska stokrotka

Witajcie kochani.
Tęsknicie już za wiosną?
Może rzeczywiście jest za wcześnie, nawet zima jeszcze do nas nie dotarła. Wiosna pewnie znów będzie spóźniona. Ale pomarzyć i poplanować już można. Co roku o tej porze wymyślam sobie jednoroczne nasadzenia. To one sprawiają, że rabatki zamieszkałe przez stałe rośliny co roku wyglądają troszkę inaczej.
Przeglądając zdjęcia z poprzednich sezonów natrafiłam na Osteospermum. To urocza, jednoroczna roślina zwana stokrotką afrykańską lub ogrodową gerberą.
To niezwykła roślina - prawdziwe dziecko słońca. Kwitnie nieprzerwanie od wiosny do późnej jesieni. Nie boi się wysokich temperatur (świetna też na balkony). Jedyne co może jej zaszkodzić to przelanie.
Miałam je w ogrodzie tylko raz, w 2011 roku. Może czas powtórzyć?
Końcem kwietnia kupiłam kilka dorodnych i kwitnących już sadzonek.
Kwiaty były w różnych kolorach:
W maju po wysadzeniu do gruntu szybko się rozrosły w ogromne, zwarte kępy i nie przestały kwitnąć aż do późnej jesieni. Próbowałam je przezimować w doniczkach ale się nie udało. Później przeczytałam, że trzeba było zrobić młode sadzonki z roślin macierzystych. Ot, człowiek uczy się przez całe życie!
Pozdrawiam cieplutko.

47 komentarzy:

  1. piekne kwiatki, wydaje mi sie ,ze rosna tez w Portugalii i chyba tutaj nie sa jednoroczne, Portugalii sle ysciski i zyczenia by rok 2014 byl Tobie pomyslny,,,

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Chciałabym Grażynko żeby były wieloletnie, są warte kawałka miejsca w ogrodzie. Bardzo dziękuję za życzenia i Tobie również życzę wszystkiego najlepszego w Nowym Roku.

      Usuń
  2. Nie spotkałam do tej pory. Bardzo ciekawa roślinka i ładniutka. Kusząca propozycja Ewuniu, tym bardziej że kwitnie i kwitnie :) Ja tez już zaczynam planować, co zasadzić nowego, żeby było pięknie. Serdeczności

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Chyba nie są u nas zbyt popularne. Przez ostatnie dwa lata jakoś ich nie znalazłam. Może zamówię przez internet. Podobno można też wyhodować sadzonki z nasion. Ciekawa jestem Twoich planów na nowy sezon. Pozdrawiam cieplutko.

      Usuń
  3. Bardzo ładne kwiaty Ewuniu! Muszę pomyśleć czy u mnie by rosły. Może znajdę dla nich jakieś chociaż troszkę słoneczne miejsce. Pozdrowienia. Miłego weekendu!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Koniecznie słoneczne! Polecam bo niewiele gatunków potrafi tak wytrwale kwitnąć. Miłego weekendu Andrzejku.

      Usuń
  4. Mimo iż są jednoroczne, warto je mieć w ogródku, bo są śliczne. Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To prawda Grażynko. Dziękuję za odwiedziny i serdecznie pozdrawiam.

      Usuń
  5. Ewuniu :) jakie one śliczne są :) ja też się zastanawiam już co w donicach na parapetach i tarasie posadzić - muszę rozważyć :) Tylko to przelanie mnie martwi :) Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jeżeli taras masz słoneczny Justynko to będą idealne. Wystarczy dać warstwę drenażu do donic. I kwiaty zapewnione przez całe lato. Pozdrawiam cieplutko.

      Usuń
  6. Witaj Ewo (nareszcie), stokrotki śliczne, miałam je u siebie jakiś czas temu, ale tak długo nie kwitły i teraz wiem dlaczego - jak na afrykańskie miały stanowczo za mokro :))
    Pozdrawiam serdecznie

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się Twój że problem z komputerem to już przeszłość! U mnie gleba jest mocno przepuszczalna więc idealna dla tych stokrotek. Muszę się za nimi rozejrzeć w tym sezonie. Pozdrawiam serdecznie.

      Usuń
  7. Są śliczne. Ja chciałabym w tym roku zagospodarować mój maleńki ogródeczek. Od strony południowej go mam. Póki co rośnie sobie w nim trawka ale kwiatki w doniczkach chętnie bym w nim widziała. Będę korzystała z podpowiedzi.
    Pozdrawiam serdecznie Jola

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Będzie mi bardzo miło Jolu. Pierwszy pomysł już masz - na południowy trawnik idealny. Pozdrawiam Cię bardzo ciepło.

      Usuń
  8. Beautiful and colorful flowers. I have never seen before. Nice blog.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo dziękuję za miły komentarz i pozdrawiam Cię bardzo serdecznie.

      Usuń
  9. Witam Ewuniu dobry pomysł mam takie miejsce gdzie słonce bardzo mocno operuje i chyba to będzie dobre rozwiązanie .
    Pozdrawiam i życzę udanych aranżacji w 2014r.Wszystkiego dobrego.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję Rysiu. Tobie również życzę wszystkiego najlepszego w Nowym Roku!

      Usuń
  10. Ach Ewuniu! Sprawiłaś mi cudowną niespodziankę i jednocześnie zawstydziłaś troszkę. Nasza wspaniała Poczta Polska właśnie dostarczyła mi kartkę od Ciebie. Piękną, wspaniałą kartkę. Bardzo Ci dziękuję, ja nie wysłałem kartki :( Ale ze mnie gbur. Obiecuję nadrobić zaległości! Pozdrowienia serdeczne i wielkie podziękowania! To bardzo miłe :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To poczta powinna się wstydzić - kartkę wysłałam prawie tydzień przed Świętami. Nie chciałam Cię Andrzejku zawstydzić tylko wraz z życzeniami podziękować za te wszystkie wspaniałe komentarze które zostawiasz na moich blogach. Pozdrawiam cieplutko.

      Usuń
    2. Jeszcze raz bardzo dziękuję Ewuniu!

      Usuń
  11. Witaj Ewuniu ,jak ja się cieszę,że pokazujesz takie kwiaty ,piszesz co i jak ,dzięik temu mam lepsze rozeznanie jak rozmieścić różne rośliny w moim malusieńkim ogródeczku/Ale jak to mówią lepszy rydz niż nic.
    Dziękuję jeszcze raz za przecudną niespodziankę karteczkową a na Nowy Rok 2014 życzę Ci kochana samych pogodnych i pełnych pasji dni ,niewyczerpanych pomysłów i pokładów energii:)
    Ps.Wszyskto już widziałam u Ciebie na 2 blogach ,jestem na bieżąco i teraz gotowa do regularnych odwiedzin:)
    Buziaki i sciskam mocno:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję Danusiu. Mam nadzieję, że wypoczęłaś. Teraz wszystko wraca do normy. A ja bardzo już tęsknię za swoim ogrodem. Buziaki.

      Usuń
  12. Ewusiu, afrykańskie stokrotki to prawdziwe cudeńka.
    Szkoda, że są trudno dostępne. Chętnie bym je posadziła w swoim ogrodzie... Kilka razy oglądałam Twoje zdjęcia aby nacieszyć oczy cudownym widokiem.
    Pozdrawiam Cię bardzo serdecznie:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję Lusiu. Myślę, że w internecie można będzie je znaleźć, spróbuję. Są tak mało wymagające a całe lato cieszą kwiatami. Serdecznie pozdrawiam.

      Usuń
  13. Jakie ładne kwiaty! Ciekawe czy nadawałyby się na mój południowy balkon? Jak znajdę sadzonki, to na próbę kupię i zobaczymy :)
    Dzięki Twojemu blogowi Ewo mogę poznać różne nowe, ciekawe kwiaty - dziękuję.
    Pozdrawiam słonecznie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Miło mi Joasiu. Na południowy balkon są idealne, polecam. Serdecznie pozdrawiam.

      Usuń
  14. Śliczne te stokrotki, zwłaszcza w kolorze lila podobają mi się bardzo - na pewno warto je posadzić ponownie :) Wszystkiego dobrego w Nowym Roku, oby zdrowie dopisywało i wszystko pięknie kwitło dookoła :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ślicznie dziękuję i wzajemnie wszystkiego najlepszego w Nowym Roku.

      Usuń
  15. przepiękne kwiaty :-)
    zapraszam na mojego bloga http://kuchniaipodroze.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  16. Lubię stokrotki afrykańskie:) Są wdzięczne, piękne i właśnie kwitną całe lato! Jak ja lubię takie kwiaty:)))
    U mnie clematis ma następny pąk i chyba zakwitnie, nie wiem co o tym sądzić. Cieszę się, że jest taka zima, chociaż przyroda warjuje:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Roślinom całkiem się pomieszało a to nic dobrego Aniu. Jak przyjdą mrozy to zniszczą wszystkie pąki. No chyba że zimy w tym roku nie będzie? Buziaczki.

      Usuń
  17. Ewuś - bardzo ładne :) Chyba i ja sobie takie sprawie :) miłego dnia życzę

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję i polecam bo naprawdę warto. Serdecznie pozdrawiam.

      Usuń
  18. Ewuś piękne zdjęcia:) Iście wiosenne, aż cieplej się zrobiło:) Wiosna gdzieniegdzie już przychodzi (niestety chyba...), bo kwitną na blogach pigwy, złotoliny, mocno poooszły liliowce...u mnie kwiatki barwinka wespół z nagietkami:) Masakra jakaś...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja też się martwię bo u mnie jest to samo. Jakaś kompletna pogodowa anomalia. Najgorsze że nic nie można na to poradzić. Pozdrawiam cieplutko.

      Usuń
  19. Ewo grzebie po Twoim blogu.Fajnie że trafiłam na ten wpis.Robie sobie liste jednorocznych,gdzieś już trafiłam na te roślinke i mi w głowie utknela nie wiem czy u nas takie cuda sprzedają a nasionka trzeba wczesniej wysadzać.oj boje sie że mi miejsca na parapetach zabraknie:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo proszę Agatko! W zeszłym roku kupiłam przez internet paczkę nasion tej stokrotki. Wysiałam wszystkie nasionka i żadne nie wykiełkowało. Nie mam pojęcia dlaczego. Może Ty będziesz miała więcej szczęścia. Buziaki.

      Usuń
  20. Anonimowy10 maja, 2016

    do kupienia sa w lidlu

    OdpowiedzUsuń
  21. A ja kupiłam w tym roku i mam na balkonie.Niestety w błyskawicznym tempie schylają główki i więdną.Czy tak jest zawsze?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Raczej nie, w gruncie rosły mi w pełnym słońcu ale wymagały częstego podlewania. Może warto je postawić w półcieniu. Warto też usuwać przekwitnięte kwiaty.
      Serdecznie pozdrawiam.

      Usuń
    2. Robię wszystko jak należy,a kwiatki wciąż więdną.Dzisiaj kupię w innym miejscu i sprawdzę jak te będą się zachowywały.

      Usuń
    3. Jestem bardzo ciekawa jaka może być przyczyna. Może podzielisz się ze mną spostrzeżeniami?

      Usuń
    4. Dzisiaj kupiłam jedną doniczkę w innym miejscu i zostawię stokrotkę w tej doniczce,nie przesadzę.Zobaczę jak będzie rosła.Pan,który sprzedał mi te wcześniejsze stokrotki möwił,że tak się zdarza jak przesadza się stokrotki.Trwa to ok. tygodnia.Tyle tylko,że ja przesadziłam je ok.trzy tygodnie temu.No nic,czekam,obserwuję,dam znać😀

      Usuń
  22. Anonimowy03 maja, 2018

    a czy nadaja się te stokrotki na wschodni balkon ? słońce mam po tej stronie do około 12:00

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Myślę, że warto spróbować. Przez jeden sezon mieliśmy je w donicy po wschodniej stronie domu i ładnie kwitły.
      Serdecznie pozdrawiam.

      Usuń