Obserwatorzy

Szukaj na tym blogu

niedziela, 3 sierpnia 2014

Zakwitła magnolia!

Witajcie kochani.
Ten tytuł to nie pomyłka. Moja magnolia zakwitła po raz drugi w tym sezonie. Nie zdarzyło się to nigdy wcześniej. Zawsze kwitnie jak na magnolię przystało na wiosnę, zanim pojawią się liście.
Wśród gęstwiny liści naliczyłam osiem takich kwiatów ale wiele pąków wygląda tak jakby lada moment miały popękać. To niezwykła anomalia. Nie wiem czy to efekt tropikalnej pogody? Czy u Was też dzieją się takie dziwne rzeczy?
Od wielu dni słupek na termometrze sięga u nas górnej granicy i nie ma dnia żeby nie padało. Rośliny rosną w niesamowitym tempie, takich przyrostów nie było jeszcze w żadnym sezonie.
Dzięki temu "dach" naszej altanki szybko narasta i daje już sporo cienia. Gałązki milinów sięgają już najwyższego punktu konstrukcji.

 Trzyletnie miliny zrobiły mi prawdziwą niespodziankę bo zauważyłam pierwsze pąki kwiatowe. Przy ściance altanki posadziłam dwie sadzonki o żółtych i czerwonych kwiatach. Jeszcze nie jestem pewna czy zakwitną obie bo po pąkach trudno się zorientować ale na pewno będą żółte kwiaty.
Jestem pełna podziwu obserwując jak rośliny sobie radzą w tych wysokich temperaturach. Niestety nie wszystkie. Róże wielkokwiatowe już się poddały i zostały przycięte. Ale krzewy różane nadal kwitną.
Tytoń ozdobny nadal obsypany kwiatami które jednak pozamykały swoje kielichy ograniczając w ten sposób parowanie. Zakwitły późne floksy lecz ich kwiaty są bardzo nietrwałe i szybko przysychają.
Natomiast liliowcom upał najwyraźniej nie przeszkadza i wciąż otwierają nowe kielichy.
Dobrze mają się też hortensje. Anabelka pobija rekordy w wielkości kwiatów:
a posadzona niedawno limonka próbuje chyba ją dogonić:
Mam też jednego uparciucha, który jeszcze nigdy nie zakwitł:
Niestety nie wiem co to za odmiana. Jest u nas od początku istnienia ogrodu. Trzymam ją bo ma urocze liście które wyglądają bardzo dekoracyjnie. Ale nie kwitnie. Może ktoś z Was zna jakiś sposób?
Bujnie rozrastają się też trawy. Pasiasta Zebrina już mnie przerosła, jeszcze nigdy nie była taka okazała.
Tuż obok (po prawej stronie na zdjęciu) cukinie w duecie z kwitnącą miętą.
Obficie zakwitły też derenie
i wszędobylskie wilczomlecze.
A w głębi ogrodu ogromna kępa słoneczników wygląda jakby świeciła wśród zieleni.
Mnóstwo pąków ma też hibiskus. Właśnie zaczyna otwierać pierwsze kwiaty.
Dojrzewają owoce pigwowca
a wkrótce będą jeżyny.
Na koniec chcę Wam pokazać jeszcze jedną roślinę jednoroczną, którą mam w ogrodzie po raz pierwszy. To zatrwian. Przeczytałam, że kolorowe kwiatostany zatrwianu są idealne na suche bukiety i kompozycje a przy suszeniu nie tracą koloru. Postanowiłam więc spróbować. Rośliny wyglądają ładnie i dekoracyjnie.
Najpierw rozrasta się spora rozeta liści. Z jej środka wyrastają sztywne pędy kwiatowe na końcu których zawiązują się zwarte wiechy drobnych kwiatuszków. Moje zatrwiany są dopiero na etapie tworzenia kwiatostanów ale już widać jakie będą kolory.
Niezwykłe bogactwo kolorów, prawda? Nie jestem tylko pewna czy takie kwiatostany powinnam już ścinać do suszenia? Jeżeli ktoś może mi podpowiedzieć to będę wdzięczna.
Na dzisiaj to już wszystko.
Życzę Wam miłego i udanego tygodnia.






36 komentarzy:

  1. Oj Ewciu, cudownie :) Nie wiem zupełnie co będzie dalej, ale u mnie tez wszystko kwitnie wcześniej, jest dużo większe, bardziej soczyste i dojrzalsze. Już zbieram jeżyny, które co roku dopiero we wrześniu się nadawały do zbiorów.
    Co znaczy powtórne kwitnienie magnolii? Zupełnie nie wiem, ale chyba nie jest to norma, może w cieplejszym klimacie?
    Zatrwian moje babcia zbierała, jak wszystkie kwiatuszki były otwarte, jest wspaniałą roślinką do suchych bukietów :)
    Pozdrawiam Ewa :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja jakoś wcześnie nie odkryłam tej rośliny. Poczekam więc jeszcze trochę ze zbiorami. Ta odmiana magnolii nie powtarza kwitnienia. Obawiam się, że na wiosnę nie zechce zakwitnąć ale poradzić nic nie mogę.
      Dziękuję Ewuniu za odwiedziny i podpowiedź i życzę Ci miłego tygodnia.

      Usuń
  2. Magnolie nieraz tak mają :) Zazdroszczę Ci deszczu, u nas upalnie cały czas, raz tylko padało i to krótko. Zatrwiany ładne, lubię je w wazonach, masz tyle kolorów, zazwyczaj spotyka się różowe albo białe.
    Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Kupiłam taką kolorową mieszankę nasion ale rzeczywiście najwięcej jest białych.
      Pozdrawiam Cię Wiesiu bardzo ciepło.

      Usuń
  3. Ależ u Ciebie jest pięknie:) Magnoliowe kwiaty wśród liści wyglądają zachwycająco:) Słoneczniki uwielbiam a zatrwian rzeczywiście nie traci koloru, ale nie wiem kiedy go ścinać, bo zawsze kupowałam bukiety:)
    Pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję Ludko. W tym roku i ja porobię sobie bukiety z zatrwianu! Magnolia to dopiero niespodzianka ale masz rację, wygląda niesamowicie. Pozdrawiam cieplutko.

      Usuń
  4. slicznie u Ciebie Ewa, też widze u siebie, że wszystko bardzo szybko rośnie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mamy klimat prawie tropikalny. Ciekawe jaka będzie zima? Gorąco pozdrawiam.

      Usuń
  5. Ja, niestety nie mam ogrodu, jak większość z Was, ale lubię podziwiać Wasze przepiękne rośliny, zwłaszcza te kwitnące. Przy obecnych zmiennych warunkach atmosferycznych, większość roślin, oszalała i kwitnie, chociaż ich czas kwitnienia już minął.
    Ewuniu, ciesz się z takiego obrotu sprawy, skoro natura tak zdecydowała, możemy tylko dłużej cieszyć nasze oczy, jej poczynaniami.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Masz rację Danusiu, ten rok jest wyjątkowy i pełen niespodzianek. Ale takie pogodowe anomalie nie zawsze służą roślinom. Może trzeba będzie się przyzwyczaić do zmiany klimatu. Dziękuję Ci za odwiedziny i przesyłam serdeczności.

      Usuń
  6. Jak miło się przespacerować po Twoim ogrodzie:) Powiem szczerze, że tytuł posta mnie tu przygnał, bo ja co prawda magnolii nie posiadam, ale byłam przekonana, ze kwitnie wiosną:) a tu u Ciebie taka niespodzianka. Ta niekwitnąca hortensja na zdjęciu, wygląda na jakąś odmianę ogrodową więc jeśli nie okryłaś na zimę, to może po prostu przemarzły jej pączki kwiatowe a poza tym podejrzewałabym ją o chlorozę (liście się zabarwiają na żółto, a nerwy pozostają zielone). Spróbuj zakwasić podłoże i spryskać albo podlać jakimś preparatem z żelazem. A u mnie nareszcie pada:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję Olu za podpowiedź. Podłoże jest mocno kwaśne, na zimę też zabezpieczam. Może spróbuję jeszcze z jakimś preparatem albo zmienię jej miejsce. Pozdrawiam cieplutko.

      Usuń
  7. Witaj Ewuniu! Pięknie wszystko rośnie u Ciebie. Faktycznie w tym roku dzięki wczesnej wiośnie wszystkie warzywa czy owoce są znacznie wcześniej niż w ubiegłych latach. Pamiętajmy, że w 2013 na początku kwietnia jeszcze był śnieg, w tym roku już w połowie lutego zrobiło się w miarę ciepło. Co do magnolii... To normalne, że kwitną drugi raz. Na ogół jednak to drugie kwitnienie jest znacznie uboższe niż wiosenne. W tym roku wszystko bujnie rośnie bo jest bardzo ciepło i w miarę wilgotno. My czekamy na deszcz i ochłodzenie bo dziś było +35 i słońce przez cały dzień, a jutro ma być podobno jeszcze cieplej. Pozdrowienia Ewuniu! Miłego tygodnia!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Moja magnolia nigdy nie powtarzała kwitnienia dlatego jestem taka zdziwiona. Ale może teraz to się zmieni? Prawdę mówiąc to jestem już zmęczona tym upałem, trudno normalnie funkcjonować. Serdecznie pozdrawiam i życzę Ci Andrzejku miłego tygodnia.

      Usuń
  8. Przecudne zdjęcia z ogrodu. To bardzo interesujące że zakwitła ponownie Twoja magnolia. Bardzo mi się podobają choć sama nie mam, jest jednak kilka miejsc w których mogę je podziwiać :) Masz bardzo piękne rośliny w ogrodzie, pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo dziękuję Natalko za miły komentarz i również gorąco pozdrawiam.

      Usuń
  9. Magnolia zrobiła niespodziankę. U mnie zakwitły zawilce:)Zielona altanka to świetny pomysł, a jak zakwitnie, to dopiero będzie widok. Upały na przemian z opadami, duchota nieziemska, rośliny szaleją. Mnie jakoś zeszło i nie posiałam zatrwianów, mam nadzieję że nasionka nie stracą ważności.Kolory śliczne, będziesz miała cudny zimowy bukiet. Można odetchnąć w Twoim ogrodzie Ewuniu i naładować akumulatory.Miłego tygodnia życzę i pozdrawiam serdecznie :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zatrwiany chyba u mnie już zostaną na stałe, muszę tylko pamiętać żeby zebrać nasionka. Te upały są bardzo męczące a praca w ogrodzie graniczy z cudem.
      Tak ma być podobno do połowy sierpnia.
      Pozdrawiam cieplutko!

      Usuń
  10. Pieknie,, wiele z tych roslin wczoraj ogladalam w ogrodzie Bussaco w portugalii, miliny byly tam przepiekne, hortensje portugalskie sa niesamowite, w tysiacach kolorow, zatrwiany tez tutaj kwitna, a hibiskusy takie jak Twoje dochodza do wielkosci drzewek, sadzone sa czesto przy ulicach...piekny i bogaty maz ogrod. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję Grażynko. Niektórzy twierdzą, że na kwitnienie milinów trzeba czasami czekać wiele lat. Jestem więc szczęściarą bo to dopiero trzyletnie sadzonki.
      Przesyłam serdeczności.

      Usuń
  11. Nam może nie do końca, ale roślinom taka pogoda raczej pasuje. Bujnie rosną i kwitną, chociaż niektóre krótko, bo mocny deszcz im przeszkadza. Moja magnolia też jest obsypana pąkami i czekam na kwiaty, ale ta odmian powtarza kwitnienie, tak więc nie dziwią mnie pąki kwiatowe ale ich ilość :)
    Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Może moja magnolia z wiekiem zmieniła zwyczaje? Nie narzekam bo miło znów popatrzeć na jej piękne kwiaty. Wpadnę obejrzeć Twoją jak zakwitnie. Przesyłam uściski.

      Usuń
  12. Ewciu, bardzo mnie zainteresowała ta Twoja hortensja. Zaczęłam szukać odmiany, jednak nie znalazłam żadnej o takiej kolorystyce liści. Znalazłam coś podobnego: http://www.biol.uni.wroc.pl/obuwr/roslinaroku/hortensja/strony/problemy.html
    Może tu tkwi problem?
    Pozdrawiam, u nas właśnie leje :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Poczytałam sobie - dziękuję Ewuniu, jesteś kochana. Z tych objawów wszystko wskazuje na chlorozę. Wcześniej w komentarzu Ola zdiagnozowała podobnie. Trochę mnie to dziwi bo podłoże wydaje się być odpowiednie. Mimo to chyba ją przesadzę i odpowiednio dokarmię, zobaczymy czy pomoże.
      Buziaczki!

      Usuń
  13. Ewciu, przepięknie masz, roślinki ci się odwdzięczają za twoją pracę :) Kocham piękne ogrody, ale sama nie potrafię go zaplanować i później utrzymać :(
    Tym bardziej choć popatrzę na twoje piękności :)
    Pozdrawiam serdecznie :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo dziękuję. Ja lubię pracę w ogrodzie. W ten sposób odpoczywam, oczywiście aktywnie.
      Przesyłam serdeczności.

      Usuń
  14. Chętnie zobaczyłabym rozwinięte kwiaty magnolii a wycieczka po Twoim zadbanym ogródku to chwila wytchnienia... ach!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Obiecuję zrobić zdjęcia jak tylko się rozwiną.
      Pozdrawiam cieplutko.

      Usuń
  15. Moja magnolia też sprawiła mi niespodziankę :) Pewnie to wynik wczesnej ciepłej wiosny...w innym klimacie to normalne zjawisko...Podobno im starszy egzemplarz, tym większe prawdopodobieństwo dwukrotnego kwitnięcia :) Moja ma sześć lat...podobnie jak milin, który też od trzech sezonów przepięknie kwitnie :) Jedynie nie doczekałam się jeszcze kwitnienia glicynii...Piękny ogród, pozdrawiam serdecznie :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Może i moja magnolia będzie teraz powtarzać kwitnienie. Nie pamiętam dokładnie ile ma lat ale u nas jest już 9 a przenieśliśmy ją z poprzedniej działki jako spory krzew. Glicynii nie mam chociaż bardzo mi się podoba. Nie mam odpowiedniego miejsca na takie pnącze. Trzymam Anitko kciuki za Twoją żeby szybko zakwitła. Dziękuję Ci za odwiedziny i serdecznie pozdrawiam.

      Usuń
  16. Beautiful Magnolia! Your courgettes look so healthy. Your statice are so colorful, so stunning. I have had some on my garden several years ago, I pick them for dried flowers. I really love it.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Magnolia zrobiła mi niespodziankę. W tym roku mamy klimat trochę podobny do Waszego. Cukinie też pięknie obrodziły, będą niezłe zapasy na zimę. Przesyłam uściski Endah!

      Usuń
  17. Faktycznie.Ta odmiana magnolii zakwita przecież wiosną...Miłą zrobiła Ci niespodziankę.
    Zauważyłam dorodne cukinie. Tegoroczna pogoda bardzo im sprzyja... Też mam obfitość zbiorów.
    Co do zatrwianu. Siałam go kilka razy. Niestety, nigdy nie zawiązał kwiatostanów. Zraziłam się i w tym roku już nie kupiłam nasion. Teraz gdy patrzę na Twoje zdjęcia zmienię zdanie.
    Pozdrawiam serdecznie:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Obserwuję od kilku dni magnolię i wydaje mi się, że nie rozwinie pąków. Kilka już usycha. Cukinii w tym roku rzeczywiście mnóstwo co mnie bardzo cieszy. Zatrwiany mam pierwszy raz i jakoś się udało. Pierwsze bukiety już pościnałam - wyglądają ślicznie.
      Pozdrawiam cieplutko i życzę Ci Lusiu miłej niedzieli.

      Usuń
  18. Twój ogród jest wspaniały, tylko podziwiać :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję Grażynko i serdecznie pozdrawiam.

      Usuń